21 Haziran 2013 Cuma

Fas (2013)

27.05.2013 - 31.05.2013 (5 gece)
4 gün Marakeş, 1 gün Kazablanka

İstanbul - Casablanca (IST - CMN) 5 saat.
Casablanca'da havaalanından direk olarak Marrakech trenine bindim (3.5 saat).

Marakeş öyle özellikle görülecek tarihi eserlerin vs olduğu bir yer değil.
gidip sokaklarda zaman geçirmek yapılacak en güzel şey.
(Ben gidemedim ama Sahra Çöl'ünde 2 gün geçirmek çok güzel oluyormuş - Bir de deniz kenarındaki Essaouria güzelmiş).

Şehir eski ve yeni kısımdan oluşuyor. Eski şehre Medina deniyor.
İlk iki gün yeni şehirde Oudaya otel'de kaldım (toplam 76USD).
Sonraki iki gün Medina'daki meşhur Jemaa Al Fnaa meydanı yakınındaki Sherazade riad otelde kaldım. (Riad = eski taş evlerin pansiyona çevrilmesi).
(toplam 360Dirham = 36EUR).
Son gün Casablanca'da Guynemer otelde kaldım (1 gece 350Dirham=35EUR)

Casablanca'da ana tren istasyonu Casa Voyageur. Buradan Medina'ya (ve Guynemer otele) gitmek için tramvaya binilmelidir.
(Yoksa taksiciler Türkiye'deki gibi - hatta daha fazla yapışıp sizden fazla fazla para alırlar).
Medina (old city) durağı Nations Unies tramvay durağıdır. Buradan otele yürünebilir.

Fas Türkiye'ye benziyor - özellikle insanları. Marakeş'in daracık sokakları ve mısır çarşısı ile kapalıçarşı'nın 5-10 misli büyük çarşıları etkileyici.
Zamanında hippilerin 3 ana durağı İstanbul, Katmandu ve Marakeş'miş.

Burayı ziyaret etmeden önce bir Lonely Planet edinmekte fayda var çünkü çok fazla turist tacizi var. Durmadan birileri birşeyler satmaya çalışıyor.
Bunları görmemezlikten gelin. Hepsine cevap vermeyin, yapışırlar, bunaltırlar (mecburiyetten).
Çok misafirperver, iyi insanlar ama turistleri kazıklamaya çalışıyorlar. Ben çocukken bodrum'da türk bir abiyle evlenen ingiliz bir kadın anneme sormuştu: evinize misafirliğe gittiğimde durmadan birşeyler ikram edip en güzel şekilde ağırlamaya çalışıyorsunuz ama pazara çıktığımda herkes beni kazıklamaya çalışıyor. Neden?

Turistlere muamele Türkiye'dekiyle bire bir aynı. Birbirinden haberi olmayan halkların davranışı nasıl bu kadar aynı olabilir? Ortadoğululuktan mı geliyor bu?

Ezan burada çok farklı okunuyor. Makamsız gibi. Orijin aynı ama türü faklı. Şöyle birşey:



Tatlı olarak vanilyalı yoğurt yiyorlar. Taksiler başka yolcu da alıyor. Dolmuş gibi de çalışabiliyor yani. Bir de haşiş çiğniyorlarmış, sakinlik verici olarak. Bunu görmedim ama duydum.

Casablanca'ya sadece 1 gün ayırmak yeterli. Atlantik kıyısı ve 2. Hasan Cami görülmeye değer.

Gezi notlarım bu kadar. Şimdi Fas'da düşündüklerim:

Özgürlük:
Kafadadır. Nazım'ın özgürlük anlayışıdır, okulda tenefüse çıkamamak değil! (ilkokulda bize yazdırdıkları, özgürlük konusundaki kompozisyonda bir büyüğüm özgürlüğe örnek olarak okulda her istediğinde tenefüse çıkamamayı özgürlüğün kısıtlanmasına örnek olarak vermişti, artık buna katılmadığıma eminim!)

Beden ve Zihin:
Beden bazen ölmeyi tercih eder. zihin ölmek istemezken. Beden ve zihin uyumlu olmalı. Öleceğin zamanı sen de görüp isteyebilmelisin. Bedenim: Lütfen beni henüz öldürme! Ben de seni anlamaya çalışıyorum, (elimden geldiği kadar), bak!

Şehir yaşamında çocuk sahibi olmamak düşüncesi üzerine,
ve,
Çok düşünmek, çok sorgulamak üzerine:
Bazen FAZLA düşünüyoruz. İnsanın bir DOĞASI var. Bunun ÜZERİNE çıkmaya çalışıyoruz.

Öğren, öğren, nereye kadar?

Orayı gez, şunu da öğren, bunu da sorgula?

Bedenin istediği çocuk sahibi olmaktır! "Modern şhir yaşamında çocuk yapmaya para & ortam yoktur" fikrini savunanlaradır sözüm: Şehirde yaşıyoruz diye insanlıktan çıktık mı? Doğamız değişti mi?
2 kefeli bir terazi düşünün; Birinde öğrenmek, diğerinde çocuk yapmak olsun...
Kendimize o kadar çok önem veriyoruz ki doğamızı sorgulamaya başladık.

Ceylanı yiyen aslan, ceylana adaletsizlik yaptığını düşünmeli midir? İhtiyaç duydugu kadarını tüketmesi doğanın kuralıdır. bizim için de soyumuzu devam ettirmek doğamızın kuralıdır. İster beğen, ister beğenme!


minareler bu şekilde




kuskus - cumaları (resmi tatil) her evde pişermiş


canlı tavuk satıyorlar


jemaa el fna meydanı


meydanda müzik
bu da ses kaydı (üstte resmi olan grup değil ama bir başkası):







kadınlar kurşun döktürüp fal baktırıyor


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder